Čtvrtek, 23 května, 2024
- Komerční sdělení -magazin
HomeRady a NávodySníte pyramidu nebo talíř?

Sníte pyramidu nebo talíř?

Potravinovou nebo výživovou pyramidu sestavili odborníci pro jednodušší orientaci v množství výživových doporučení a jako pomůcku při výběru vhodných potravin. Má však i kritiky, kteří ji pokládají za omyl.

Většina vyspělých zemí vydává pro obyvatele vlastní výživová doporučení, která se průběžně upravují.
Švédští vědci a poradci pro výživu mysleli již v roce 1974 na to, že běžní lidé se chtějí zorientovat v různých radách o tom, co je dobré jíst. Vytvořili první potravinovou pyramidu, ta se postupně upřesňovala, obměňovala a přizpůsobovala na míru jednotlivých zemí. Podstata se však neměnila a dodnes patří k základním doporučením pro zdravé stravování. Většina vyspělých zemí vydává pro obyvatele vlastní výživová doporučení, která se průběžně upravují. Opírají se o zvyklosti, možnosti i tradice, a zejména potřeby lidí v tom kterém regionu.

Konzumovat odspodu nahoru
Na vrcholu pyramidy, kde je nejméně místa, jsou potraviny, kterých má být ve stravě nejméně, základnu s nejširším prostorem tvoří ty, kterých má být co nejvíce.

První patro

celozrnné obiloviny, pečivo, chléb, ovesné vločky, těstoviny, pohanka, rýže
obsahují hodně škrobu, vlákniny, železa, vitamíny ze skupiny B, minerální látky
každé jídlo zkonzumované během dne by mělo obsahovat alespoň jednu porci z těchto potravin
Druhé patro

ovoce a zelenina, největší přínos pro organismus mají čerstvé a důkladně umyté, optimálních je pět porcí denně
neznamená to, že se musíte zcela vyhýbat konzervovaným, sušeným a mraženým produktům či tepelně upravené stravě z ovoce a ze zeleniny.
patří sem i brambory
Třetí patro

vysoce výživné potraviny – mléčné a masné výrobky, luštěniny, vejce či ryby
mléčné výrobky dodávají tělu vitamíny A a D, doplňují obsah vápníku a bílkovin
bílkoviny obsahuje také maso a masné výrobky, vajíčka, luštěniny, které jsou také zdrojem minerálních látek a vlákniny
ryby jsou důležité ve stravě pro obsah vitamínů A a D, nenasycených mastných kyselin, jódu a minerálních látek
vejce obsahují fosfolipidy, vitamíny rozpustné v tuku – A, D, E a K, a také vitamíny skupiny B, minerály a karoteny
Čtvrté patro

potraviny bohaté na cukr a tuky – cukroví, zákusky, smažená jídla, slazené nápoje, čokoláda, uzené masné výrobky
tam, kde je to možné, je dobré cukry ze stravy vynechat nebo je nahradit zdravějšími variantami, upřednostnit například čokoládu s vysokým obsahem kakaa, bonbony nahradit sušeným ovocem

- Komerční sdělení -pr clanky

Najnovjše články