Pátek, 20 června, 2025
- Komerční sdělení -magazin
HomeRady a NávodyVýměna spojky v osobních automobilech

Výměna spojky v osobních automobilech

Spojka je klíčovou součástí každého automobilu a patři jednoznačně mezi ty více namáhané, a tak jako jiné důležité součástky má i ona svoji životnost. Její případná výměna se mnohdy stává noční můrou mnoha řidičů. Nejde totiž zrovna o levnou záležitost. Jaká je vlastně životnost spojky, co na ni má vliv a kolik taková odborná výměna v servisu vůbec stojí?

Spojka jako komponent zatížený na styl jízdy

Spojka je komponentem, na kterém se nejvíce projeví jízdní styl řidiče. Vyžaduje totiž citlivé zacházení a správnou údržbu, a je proto potřeba zbavit se případných řidičských zlozvyků, které by mohly negativně ovlivnit nejen samotnou účinnost , ale také výkon a celkovou spolehlivost auta. V opačném případě riskujete, že spojce zkrátíte životnost a ta bude vyžadovat výměnu, která vaši peněženku nejspíš nepotěší.

Životnost spojky v osobním automobilu

Hlavními součástmi je spojkový pedál, spojovací tyčky propojující spojkový pedál se samotnou spojkou, přítlačný talíř, jednohmotový či dvouhmotový setrvačník a další menší součástky. To všechno jsou komponenty, které jsou při správném zacházení schopny fungovat po celou dobu životnosti spojky. Ta se v osobním automobilu pohybuje v rozmezí 150.000-200.000 kilometrů. Někdy to ale může být i podstatně méně nebo déle. Záleží na různých faktorech, jako je například styl jízdy řidiče, typ vozidla nebo také kvalita součástek. Do jisté míry je tak možné životnost v osobním autě ovlivnit.

Co má na životnost vliv

Když se vezme v potaz průměrný automobil a průměrný řidič, je možné říci, že spojkovou sadu bude během celé životnosti auta potřeba vyměnit jednou, maximálně dvakrát. Na životnost spojky má vliv několik různých faktorů. V první řadě hraje důležitou roli to, jak řidič zatěžuje tlačný mechanismus nohou i během jízdy. To je totiž poměrně častým nešvarem. Přílišným zatěžováním dochází k opotřebovávání obložení lamel a povrchu přítlačného talíře. Vliv má i příliš dlouhé stání na pedálu například během čekání na semaforech. To logicky vede k jejímu rychlejšímu opotřebení.

Jak prodloužit životnost

Existuje poměrně dost nešvarů, kterými si řidiči ničí auto, spojku nevyjímaje. Životnost spojky v autě je možné prodloužit několika různými způsoby. Prvním z nich je zařazení neutrálu při čekání na křižovatce. Důležitou roli hraje také plynulý rozjezd. Vyvarujte se proto rozjíždění s příliš vysokými otáčkami. V neposlední řadě je klíčové i přesné řazení. Nepřeřazujte bez úplného sešlápnutí pedálu, předejdete tím poškození kotouče či převodovky. Jednoduše řečeno je spojku vhodné používat pouze při přeřazování na jiný rychlostní stupeň a vyvarovat se častého nešvaru v podobě stání na pedálu déle než je nutné.

Možné problémy se spojkou

Vadná spojka nad sebe může upozornit hned několika způsoby. Jedním faktorem je prokluzování spojky, kdy spojka nedokáže přenést výkon z motoru na kola. Možnou příčinou je opotřebený kotouč (lamela) nebo mastný povrch. Dalším typickým příznakem problémů se spojkou je tuhý spojkový pedál, který většinou signalizuje poškození vypínacího mechanismu. Typické je i vibrování při rozjezdu, která často bývá způsobeno nerovností na povrchu lamely nebo přítlačného talíře. Zápach spáleniny se objevuje mimo jiné i ve chvíli nadměrného tření, a to zejména z důvodu nevhodného používání spojky. Případné problémy s ložiskem pak na sebe mohou upozornit neobvyklými zvuky při sešlápnutí pedálu.

Profesionální výměna v servisu

V případě, že zaznamenáte jakýkoliv problém se spojkou, neváhejte se obrátit na odborníky. Ignorování takovýchto problémů by mohlo vést k dalšímu nevratnému poškození a zvýšení nákladů na opravu auta. Pokud si spojka ve vašem autě zaslouží výměnu, obraťte se na zkušené automechaniky, kteří se o to postarají. Profesionální výměna spojky v servisu drivelab zahrnuje diagnostikování závady a navrhnutí samotného řešení. Součástí odborné výměny je mimo jiné i očištění a pečlivé zkontrolování veškerých navazujících systémů, které by mohly být opotřebené nebo dokonce i poškozené. V některých případech je nutné vyčistit i tyto části. Na výměnu spojky je možné využít i rezervační online systém pro některý z nabízených volných termínů.

Cena kompletní výměny

U běžných aut se náklady na kompletní výměnu pohybují v rozmezí od 8 do 30 tisíc korun, a to včetně práce i použitého materiálu. Někdy ovšem může dojít k výraznému navýšení nákladů, a to zejména u dražších nebo sportovních aut. Tam se může jednat o cenu přesahující dokonce i 50 tisíc korun. V ceně opravy je nejen samotná spojková sada (lamela, přítlačný talíř a ložisko), ale samozřejmě i samotná práce automechanika, která je v tomto případě poměrně časově náročná.

Oprava nebo výměna – co je lepší a kdy?

Včasné oprava nebo výměna je rozhodně dobrou investicí. Ve chvíli, kdy už spojka prokluzuje a je problém zařadit rychlost, pak v některých případech může pomoci oprava některých z komponentů, jindy je ovšem kompletní výměna nevyhnutelná. Pokud je spojka spálená, je nutná její výměna. Případná oprava by stejně vyžadovala výměnu celého spojkového setu a někdy dokonce navíc ještě i setrvačníku.

Kdy je ten správný čas na výměnu

Kompletní výměna je nutností v takové situaci, kdy je spojkový kotouč zcela opotřebený nebo ve chvíli, kdy dojde k jinému závažnějšímu poškození. Typickém znakem, který signalizuje nutnou výměnu je například prokluzování spojky nebo také zápach spáleniny.

- Komerční sdělení -pr clanky

Najnovjše články